Dzisiaj, na prośbę jednego z naszych klientów, przystąpiliśmy do rozwiązania problemu regeneracji powierzchni felg aluminiowych na tokarce. Do tej pory nasz klient, testując różne płytki skrawające, otrzymywał efekty dalekie od oczekiwań. Bardzo często jakość powierzchni po toczeniu pozostawała dosyć niska, a uzyskanie lepszych wyników obróbki było procesem bardzo czasochłonnym.
Zastosowaliśmy płytkę z diamentem polikrystalicznym o kształcie VCGT16 z narożem 0,4 mm i dodatkowo łamaczem wióra. Zastanawialiśmy się nad większym promieniem, ale doświadczenia klienta podpowiadały, że warto wypróbować na początek R0,4, jako kompromis między jakością a szybkością obróbki. Dzięki zastosowaniu łamacza wiórów w diamencie osiągnęliśmy pierwszy sukces. Łamiemy wióry, czego do tej pory nie udawało się uzyskać. W wypadku aluminium bywa to prawdziwym wyzwaniem, szczególnie na obrzeżach oraz na środku felgi. Sama obróbka pozostaje stabilna i szybka, jak na takie średnice. Ze względu na specyfikę układu maszyna-detal-narzędzie, nie przekraczamy 700 obrotów/min. Przy wyższych obrotach pojawiają się drgania, co automatycznie niweczy jakość końcowego produktu.
Efekty widać na zdjęciu i filmie. Powierzchnia jak lustro, klient jest bardzo zadowolony. Dzięki takiej płytce skróciliśmy czas pełnej obróbki do 30 min. Proces obejmuje tylko 3 przejścia: sprawdzające, zgrubne i na gotowo. Wcześniej tych przejść pojawiało się nawet do 10 ze znacznie mniejszym f/obr.
Chcesz dopytać o szczegóły – zadzwoń od naszego głównego technologa – Pawła Zapendowskiego, tel. +48 502276877